Hvorfor meditere

Applehus-010

Hvorfor meditere? Ganske simpelt fordi det styrker og øger din indre dybere glæde og kontakt til dig selv.

Meditation giver dig mulighed for gennem nærvær og opmærksomhed, at træne kontakten med dig selv, dine tanker og følelser. Første skridt er, at betragte det vi indeholder, for dernæst at erkende forståelser og forbindelser mellem tanker og følelser og reaktioner i vores sind og krop. Fordi forståelse ganske enkelt skaber ro i krop og sind. 

Min egen erfaring og rejse har lært mig, at vi allerede har alle svarerne indeni. Indeni er vi forbundet til naturen og alt levende. Vi er ikke vores tanker og følelser, vi har tanker og følelser, de fortæller noget om os og vores historie, det liv vi har levet. Det større billede er, at vi alle indeholder både lys og mørke, gode egenskaber og mangler, og det er vores eget ansvar hvad vi vælger at fodre og give opmærksomhed indeni.

Måske du ikke ved endnu, at du har et valg. Du træffer det konstant bevidst eller ubevidst. Ikke at gøre noget, er også et valg.

"Ord og tanker bærer energi. Tanker skaber din virkelighed. Det vi giver energi vokser. Det, du vander gror."

Så giver du energi til problemet eller løsningen? 

Bevidst nærvær gennem mindfulness og meditation er en, af de mange nøgler vi kan bruge, til at komme dybere i vores egen søgen efter, hvem og hvad vi er.

Knowing yourself is the beginning of all wisdom

Freden findes og bor i dit hjerte.

Kontakten til dit hjerte kan guide os, når vi lærer at stole på det vi mærker, fremfor det vi kun konkluderer via sindet. Der findes en dybere sandhed og fred som åbenbares, når vi tør lytte lidt dybere ind,- ind forbi støjen af tanker.

Som det er nu for mange, er vores sind præget af bekymringer. En stor del af tiden går med smertelige tanker, plaget af ængstelse eller vrede, usikkerhed på om vi nu er gode nok, eller vi slikker de sår, som er påført af andre via hårde ord. Vi kunne ønske, at styre udenom disse ubehagelige tanker og  følelser og at kunne beherske vores sind. Vi kan ikke styre vores tanker. Vi tænker 80.000 tanker om dagen, og 75% af disse er automattanker og gentagelser. Det vi kan er : Vi kan lære at slippe taget i denne kontrol og derved opleve frihed. Når vi holder fast, skaber vi mere af det ikke vil have. Det er paradoksalt, vi gør det omvendte af det vi ønsker. 

Begynd i dag at stoppe op, og tage små opmærksomme pauser, for at blive bevidst om, hvad der styrer og sætter dine indre dagsordener.

Start med små dagligdagsrutiner, du kan overskue, hvor du træner dit dybere nærvær til dig selv. Det er vigtigt det bliver en del af din dagligdag, fordi du er ved at ændre på noget du plejer, så gør du det samme som altid, får du samme resultat.

Meditation er ikke svært, det er en opmærksomhed, hvor du vender blikket mod dig selv, fokuserer et øjeblik på din indre verden og slipper den ydre, måske dagdrømmer du. Det er herfra, denne indre nysgerrighed kan vokse og du kan blive klogere på dette fartøj du rejser gennem livet med, din krop og dit sind. 

Øv dig selv i, ikke at dømme det du mærker i dig selv, men mød det og betragt det der sker ligesom et teaterstykke, hvor du sidder som tilskuer i dit eget liv. Det kan støtte dig i ikke, at lade dig føre med af indre dialoger. Når du kan betragte, er du ikke fanget ind af sindet i dramaet. Vær nysgerrig på egne og andres rektioner, måske er der dybere indsigter og forståelse at hente omkring dig selv.

Brug kroppens sanser, det du ser, hører, mærker, dufter og smager, dit åndedræt og dit nærvær og bring din tilstedeværelse mere ind i nuet. 

Små opmærksomheds øvelser

kaerlighed_200x200.jpg
Øvelse - Naturen

 

Naturen er et fantastisk sted, at øve sig i at stoppe op og tage en pause. Sindet renser næsten sig selv, når vi går en tur.

Gå en stille tur, hvor du øver dig i at sanse, det behøver ikke være under hele turen, bare 2-3 min af gangen. Lyt til fuglenes forskellige lyde. Lad dine øjne nyde træer, vand eller hvor du nu befinder dig. Læg mærke til små eller store ting der giver dig glæde at kigge på. Stop måske op et øjeblik og kig på skyernes former og nuancer, og se dybere og længere ud, måske kan du fornemme det uendelige udvidende rum derude. 

Læg mærke til, om du kan smage naturen. Mærk solen eller vinden på din hud, lad vinden blæse og rense dig igennem. Mærk dine fødder i jorden og din kontakt til jorden. Hvis det regner en dag, så registrer små regndråber på dit ansigt. Tag nogle åndedrag hvor du trækker naturen ind i din krop og giver slip med en lang udånding. 

Mærk hvordan det føles i din krop at tage naturen til dig og nyde den. Stiger humøret, bliver du gladere.. Tag de gode følelser med dig gennem din dag.

 

kaerlighed_200x200.jpg
Øvelse - Bevidst åndedræt

 

Bliv opmærksom på dit åndedræt. Tæl til 4 når du trækker vejret ind, og til 4 når du puster ud. Fortsæt indtil du finder din egen rytme i, at tælle uden det føles anstrengt for dig. Gør udåndingen lidt længere end indåndingen og mærk hvordan det føles i kroppen. Bringer det mere ro... 

Vend opmærksomheden lidt dybere ind mod dig selv. Registrer dine tanker uden at gå i dialog med dem, uden at dømme dem til at være gode eller dårlige. Bare vær´ med dem, accepter de er her, mens du observerer og trækker vejret ind og ud. Lad dem komme og gå, smil til dem og mød dem med venlighed, som gæster der kommer forbi dit hus, og forlader det igen. inviter ikke ind på tre retters menu:-) 

Øv dig i små øjeblikke, at være i denne betragtning, så du lærer dig selv dybere at kende, og forstå hvad det er der huser dig. Med tiden vil du genkende og blive mere tryg i det der optræder i dit indre.

Samme øvelse kan du lave med dine følelser eller dine kropslige fornemmelser. 

 

 kaerlighed_200x200.jpg
Øvelse - Bevidst åndedræt og taknemmelighed

 

Bliv opmærksom på din vejrtrækning, uden at ændre den, uden at presse mere luft igennem til kroppen. Bare betragt vejrtrækningen som den bevæger sig ind og ud af din krop. læg evt. en hånd på dit bryst, for at berolige kroppen. Registrer hvordan det fornemmes lige nu, er der nogle steder det presser eller strammer. Er der masser af plads til åndedrættet. Er det kun en mindre bevægelse i brystet du mærker, måske mærker du det længere ned i maven.

Mærk luften ved næseboerne, registrer temperaturen på luften ved indånding og ved udånding. Forestil dig du kan trække vejret ind og ud gennem dit hjerte. Ind til hjertet på indånding og ud på udånding. Mærk hånden på dit bryst. Mærk varmen fra din hånd brede sig  længere ind.

Tænk på noget du er taknemlig over i dit liv og lad det fylde og folde sig ud inde fra dit hjerte, sid så længe du føler for det og mærk, den følelse du selv har skabt i din krop.

Tag følelsen af taknemmelighed med dig ud i din dag.

Julemeditation gratis til dig

Efterårsmeditation gratis til dig

Meditationer - kommer snart

Her er et udpluk af kommende meditationer du snart kan købe

Chakra meditation 

Afbalancering via dine chakra