Tanker følelser og fysiske fornemmelser

Munkholmbroen 2

kaerlighed_200x200.jpg

Det hele hænger sammen og påvirker hinanden

Du tænker en tanke, og får en følelse og måske også en fysisk fornemmelse i din krop. Det er svært at vide, om følelsen kom først eller tanken. Hønen eller ægget! Men det hele hænger sammen og påvirker hinanden indbyrdes.

Øvelse: Luk øjnene og tænk på et rart minde. Tag tre vejrtrækninger helt ned i maven, og mærk hvad dette minde gør ved dig. Tænk så på et dårligt minde, tag tre vejrtrækninger helt ned i maven, og mærk hvad dette minde gør ved dig. Tanker og følelser og krop hænger sammen.

Hvis det føles godt i kroppen og tanken er god, er alt godt. De dårlige oplevelser vil vi helt undgå, fordi det opleves ubehageligt. 

Problemet opstår, når du forsøger at kontrollere tanken, fordi den giver et følelsesmæssigt ubehag, at problemet starter. Du begynder ubevidst og bevidst at skabe omkørsler og blokeringer, for at undgå. Det er lidt som at træde på bremsen, og det skaber stress.

Du kan opleve, at blive vred på dig selv, fordi du ikke kan lade være med at tænke tanken, fordi du stadig tror det er løsningen. Måske skræmmer dine tanker dig, eller du tror du er et dårligt menneske, fordi du har disse tanker. Løsningen er ikke at stramme rebet om dig selv og skælde ud, det skaber mere stress. Vi kan ikke stoppe med at tænke. Tanker kommer og går, hvis vi lader dem gå! Når vi først holder fast i dem for at styre dem og dømme dem rigtige og forkerte, skaber vi ballade. 

Ved at betragte tankerne og følelserne og lade dem slippe, passere og turde tænke det farlige, og føle følelsen, kan vi lukke noget af stressen ud. Det ved jeg godt kræver øvelse.

Når du oplever angst, kan du godt ønske aldrig at, skulle møde den følelse igen. Men vi kan ikke slette de dårlige følelser, så ville vi heller ikke have de gode følelser. Men vi kan arbejde med de traumer der startede angsten, få det bedre og i bedste fald komme ud af angstens greb.

Mennesker uden angst ville være som et menneske uden smertesans. 

Tanker

  • Vi kan have mange bekymrende tanker.
  • Tunge tanker.
  • Negative tanker.
  • Tvangstanker.
  • Katastrofetanker.
  • Automattanker, der kører i ring, vi ikke kan slippe ud af.
  • Skræmmende tanker du er bange for at tænke.
  • Hvis du tænker på angsten, så kommer den 


kaerlighed_200x200.jpg

Kender du det ikke at kunne styre dine tanker eller at være bange for dine egne tanker

At være bange for det der sker, når du tænker på det, kan virkelig være sorgfulgt og angstprovokerende.

Er tanker farlige?

Mine tanker kunne starte et angstanfald, hvis jeg bare tænkte på det. 

Så jeg må ikke..... tænke....... på angst, jeg må ikke....... tænke.... og så skete det igen.

Når vi ikke må tænke...skaber vi en energiblokering i os selv. Vi træder på bremsen.

Med vold og kamp må jeg ikke tænke, og jo mere jeg ikke må tænke, jo mere tænker jeg på det! AAAAARRRRGGGHH!!!!!!

Kender du det!!!!!!! Måske også med andre ting. 

Det der er forbudt, har det med at styre os! 

Jeg husker mig selv, som barn på kirkegården, sidde i smug og ryge cigarretter med min veninde. Vi gjorde mange ting i smug! Vi gjorde det vi ikke måtte.

Men tilbage til er tanker farlige? Nej ! Tanker er "bare" mentale konstruktioner.

Men når vi tror vores tanker er sande bliver de fortællingen om os selv og vi kommer til at leve eller begrænse os ud fra det vi tænker. Det bliver til overbevisninger, vaner og adfærd, og i sidste ende er det du tænker, det du skaber i dit liv…! Tankevækkende!

Det lyder barsk! Kan vi da selv styre selv og ændre via vores tanker. Der er skrevet mange bøger om manifestationer. Jeg tror på, af egen erfaring, at vi kan hjælpe os selv med, at styre og navigere i det vi møder, ved at lære os selv godt at kende. Nogen gange skal vi hjælpes professionelt, fordi vi sidder fast i traumer. Men jeg ved, at de små skridt vi også selv tager i den rigtige retning, skaber veje og nye muligheder. og med tiden bliver det der var svært lettere. Dit mod vokser.

Vi tænker 80.000 tanker om dagen, de kommer og går, hvis vi slipper dem…!

Vi kan styre, hvordan vi vælger at reagere på vores tanker, og derved ikke lade os styre af tankerne. Det er en disciplin du skal øve dig i, for det har vi ikke lært i skolen. Vi kan betragte vores sind og møde det nysgerrigt og fra et mere kærligt sted. Herfra kan vi undersøge tankerne lidt nærmere og lære at sortere og slippe dem. Hvad handler de om, støtter de mig, eller er det ren pisk, kender jeg disse tanker fra tidligere. Har du selv fortsat pisken fra barndommen af. Du kan selv stoppe nu! Bevidsthed på det skaber andre veje.

Som barn er vi offer for forskellige situationer, hvor det kan have handlet om overlevelse, traumer og tilpasning. Men nu er du voksen, og du kan selv vælge om du vil træde ud af det gamle. Tage ansvar for dit liv.

Nogle tanker kan skræmme dig… fra vid og sans. Når vi bliver bange for de tanker vi har, måske er tanken" Nu sker der noget forfærdeligt"! Jeg ved det bare! Så bliver det svært at mærke, om det er vigtigt du lytter til faresignalet, eller om det er en tanke du kan slippe. Intuition eller katastrofetanker!

Har du forladt dig selv! kan du mærke jorden under dig, mærke du har en krop.. eller oplever du dig selv udefra, som et billede hvor du ser ind på dig selv! hvis du er udenfor er du tydeligvis ikke i kontakt med mavefornemmelse og intuition :-) Noget har trigges din angst, betragt igen og igen hvad der sker, så du kan genkende, hvad der trigger og aktiverer din angst. Skriv evt. ned i en bog. 

Katastrofetanker opstår for, at passe på dig og sørge for din overlevelses. Måske har du været i stresssituationer, kriser eller traumer hvor du har skulle passe på dig selv. Dit nervesystem er stadig på arbejde. Lær at kende dine katastrofetanker så du ikke bliver bange for dem, men kan sige århhh den kender jeg, er du her nu igen, jeg er tryg, det er okay lige nu, alt er helt okay, så du møder dig selv kærligt, fordi på sigt slapper dit nervesystem af igen. 

Vores vejrtrækning og tanker påvirker hinanden. Jo flere bekymrende tanker jo mere overfladisk åndedræt. Så træk vejret stille og roligt. Klik ind på hjælp til selvhjælp og brug kravebensvejrtrækningen flere gange om dagen.

Tvangstanker er skræmmende negative tanker der dukker op i bevidstheden. Det kan handle om sygdom og ulykker, dødsfald, tanker om selvmord, eller om at skade andre eller sig selv.

Tvangshandlinger er handlinger der udføres for at undgå ubehag. Hvis jeg ikke gør dette sker der noget forfærdeligt. Døren låses 8 gange, eller jeg er nødt til at vaske hænder i timevis.

Det er meget belastende og tidskrævende for dem der oplever Tvangstanker og tvanghandlinger.

Mine tanker er sande! Hvordan ved du om det du tænker er sandt? Hvordan behandler du dig selv, når du tror på dine tanker... hvordan behandler du andre!

Hvis jeg kan starte angsten eller ubehaget med mine tanker, kan jeg også stoppe det med mine tanker. Det ved jeg godt er lettere sagt end gjort! Men det var det jeg lærte!

De fleste mennesker er ligeså bange for deres lys og styrke som for mørket. De fleste mennesker er også bange for at være alene med deres tanker. Nogle mennesker holder sig i gang hele tiden, for ikke at mærke og høre sig selv.

Har jeg brug for, det jeg tænker er sandt! Til at slå mig selv oveni hovedet og overbevise mig om jeg er mindre værd, eller støtter de tanker jeg har om mig selv på den bedste måde. Det er okay at sætte spørgsmålstegn ved det vi tænker. Kender du din destruktive selvsnak, eller taler du kærligt og støtter dig selv. Det gør de færreste, vi er vores egen værste fjende.

Tør jeg slippe mine tanker og hvordan gør jeg?

En lille øvelse til at starte med at øve dig i at slippe tankerne. Jeg er helt klar over, det er noget du skal øve dig i, det skulle jeg også selv. det kræver mod at turde slippe igen, fordi det ubevidst er en 

Øvelse: Du kan puste tankerne ind i balloner og sende dem afsted.. hvad sker der så i din krop. Bliver du lettere eller skaber det mere angst, at slippe dine tanker. Prøv med en mindre ubehagelig tanke, og mærk det ikke er farligt. Mange tanker kommer igen, så sender du dem afsted igen. Se ballonerne forvinde ud i horisonten. Mærk om du stadig har brug for dem, eller om det er okay at se dem forsvinde helt. Mærk din krop som de forsvinder helt væk. 

Vi KAN lære og forstå angstens væsens kraft og magt.

Når du arbejder med angst, kan du opleve at vokse og blive mere modig end du selv var klar over. Mere stærk end du håbede på, og mere dig selv igen.

Hvem er du uden din angst? Frihed, spontanitet, mod, styrke og indre glæde :-)

  • Du får din frihed tilbage.
  • Du er ikke dine tanker, du har tanker.
  • Du er ikke dine følelser, du har følelser.
  • Du er ikke dine fysiske fornemmelser, du har fysiske fornemmelser.

 

Når vi ignorer os selv, og undertrykker det der allerede er tilstede, taler kroppen og sindet højere. Så højt, at du ikke længere kan ignorere det. Angst handler rigtig meget om noget, vi er bange for sker i fremtiden. Der er tit mange negative bekymringstanker tilknyttet, og tanker om, jeg nu kan klare det. Er jeg god nok, hvad tænker de andre om mig. jeg klarer det aldrig, jeg kan ikke overskue det, tænk hvis jeg besvimer og dør, tænk hvis jeg gør noget upassende. Tanker som disse er helt trygge at slippe....De er ikke støttende for dig! Det letteste i verden er at finde fejl... både hos dig selv og andre. 

Pippi siger: det har jeg aldrig prøvet, så det kan jeg nok godt. Hvordan ville det være for dig at finde din indre Pippi frem. Hvordan ville du kunne støtte dig selv og sige noget positivt for at støtte i stedet for at fælde dig selv... 

Er det tid til at lytte dybere ind og ned i kroppen, og måske kigge på hvad det er, der ligger og larmer i dig? 

kaerlighed_200x200.jpg

Teorien bag tankefeltterapien er, at der er forbindelse mellem vores tanker, følelser og krop.

Ved at holde fokus på tanker og følelser samtidig med at vi arbejder med kroppen, ved at banke på meridian punkter, kan vi forløse den energi og det ubehag der er knyttet til din problematik.

Se mere om tankefeltterapi eller TBT

Produkter til dig


Naturligt Nærvær

hjælp til selvhjælp

1:1 behandling