Angst og frygt er først og fremmest helt almindelig følelser som glæde, vrede og tristhed.

Vi deler op og skelner mellem angst, frygt og fobier.

Jeg skriver og deler al den viden, jeg selv har samlet op og forstået omkring angst gennem min egen rejse ud af angst. 

Jeg håber, du kan blive klogere på dig selv. Tag det du kan bruge til noget, det der giver mening for dig lige nu. Der er meget viden at hente omkring dig selv, hvis du tør vende ansigtet mod din angst. Den er ikke det du tror den er. Den er alt det, du ikke tror du er. Den er nøglen til at blive hel.

 

kaerlighed_100x100.jpg

Frygt

Er kendetegnet ved en klar og realistisk vurdering af en foreliggende fare, altså der hvor vi kan tænke rationelt omkring det, vi er ved at foretage os, er klogt eller farligt.

Frygt er et gammel overlevelsesinstinkt, der sikrer artens overlevelse.

 

kaerlighed_100x100.jpg

Fobier

Hver fjerde dansker lider af én eller flere fobier. Fobier har en begrænsende indflydelse på visse dele af dit liv, men du kan måske sagtens få dit liv til at fungere alligevel. Du kan godt undgå visse situationer, som at flyve, tage elevatoren eller undgå højder.

Fobier defineres ved, at frygten er ude af proportioner med den reelle fare. Man kan kategorisere en fobi som en angst for noget vi kan definere. Her ved vi hvad vi føler angst overfor.

Eks. På Enkeltfobier du kan have:

  • Højdeskræk
  • Klaustrofobi
  • Tandlægeskræk
  • Flyskræk
  • Araknofobi
  • Angst for nåle
  • Eksamensangst
  • Dødsangst
  • Sygdomsangst
  • Agorafobi, angst for åbne pladser
  • Socialfobi, angst for at være sammen med andre mennesker
  • OCD Tvangshandlinger
  • Angst når man er alene m.m.

Tankefeltterapi kan afhjælpe fobier. TFT fjerner den irrationelle angst men efterlader den naturlige skræk tilbage. Vi kan ikke fjerne vores instinkter, de passer stadig på os. Det er vigtigt at pointere.

 

kaerlighed_100x100.jpg

Angst

Tilstanden Angst er mere uhåndgribelig, hvor vi er bange for noget, vi ikke ved hvad er. Det er lidt som trolden, der kommer op af æsken. Vi kan ikke styre det sker. Grundfølelsen angst er naturlig og ikke farlig, men fordi et panikanfald føles så voldsomt, bliver vi bange for følelsen. Jo mere vi så undertrykker den, jo farligere føles den. Det er den frygt vi skaber for den, der vokser sig større og større, og får mere og mere magt. 

Indenfor Meta sundhed definerer vi angst som en dobbeltsidig konstellation, to traumer er aktive på samme tid, og holder hinanden i spil. Det ene traume handler om magtesløshed/ hjælpeløshed og det andet handler om en frontal frygt konflikt. Når begge traumer er aktive reagerer kroppen med en bestemt adfærd.

  • Angst kan være udløst af en voldsom belastnings reaktion.
  • Angst kan udløses af fortrængte tidligere minder og traumer.
  • Angst kan udløses af forestillinger og tanker om overdrevne truende situationer/Katastrofetanker
  • Nogle Angsttilstande kan i svære tilfælde kræve psykiatrisk hjælp

kaerlighed_100x100.jpg

Panikangst og generaliseret angst

Der skelnes mellem panikangst og generaliseret angst.

  • Generaliseret angst så er du bange hele tiden, det er en mere bekymrings -og forventningsangst om farer ud i fremtiden.
  • Panikangst er en intens pludselig opstået angst, som en refleks, en alarmreaktion der er gået i gang på en øjeblikkelig fare, der gør kroppen klar til kamp eller flugt, der er bare ingen fare. Her overvældes man af ubehagelige psykiske og kropslige symptomer i en grad, at man oplever, at miste kontrollen.

kaerlighed_100x100.jpg

Let Angst

 

Let angst er naturlig og hensigtsmæssig følelse, fordi den bevirker, at vi præsterer bedre, og får os op på dupperne. Det kan være ved en jobsamtale eller eksamenssituation. Den første date, det første kys osv.

Eller hvis du har prøvet at køre galt. Angsten skærper al din opmærksomhed i øjeblikket, og sikrer dig den bedst mulige reaktion og overlevelse. Dine almindelige hverdagstanker er blæst bort og handler kun om dette nu og din overlevelse. Hvis du først skulle overveje, hvad der var bedst at gøre, var du måske død.

I nogle tilfælde, er angsten også påmindelse om, der er noget i dit liv, der er i ubalance, som du skal reagere på, for at komme til at leve et mere meningsfuldt liv, måske ud fra dit eget afsæt og værdier. Hvis du har gået meget på kompromis,- jeg kender selv til hensynsbetændelse. Når jeg lige gør ….. så bliver der plads og tid til mig.

kaerlighed_100x100.jpg

Stærk Angst

 

Al for stærk angst er invaliderende og livsbegrænsende. Så kommer vi ikke til jobsamtalen, eller eksamen går dårligt, og daten afviser os. Og vi overdynger os selv med skyld og fordømmelse. Det bliver ikke lettere næste gang. Angst kan blive så stor, at den bliver den styrende kraft i dit liv. Alt dette kan vi arbejde med, for at bryde den dårlige cirkel. Se mere TFT / TBT

 

kaerlighed_100x100.jpg

Angst for angsten

 

Angst for angsten er næsten uungåelig. Når du først har oplevet stærk angst en gang, vil din krop og sind kæmpe og gøre alt for, ikke at opleve det igen. Det er her angsten kan sprede sig som ringe, og komme til at begrænse dit liv sådan grad, at det bliver invaliderende for dig.

Vi er født med en iboende forvarsmekanisme fra gammel tid, hvor vi var vant til, at løbe fra tigeren, derfor vil vi instinktivt automatisk kigge efter en fare i vores ydre verden. Jeg vil fortælle dig noget, der tog mig lang tid, at forstå. Det er ikke situationen du er bange for, det er følelsen af angst, du gerne vil undgå.

Du prøver stadig at undgå og bekæmpe faren i din ydre verden. Du er i kamp med en indre del i dig selv. Det hele foregår inde i dig.

Samtidig med din ydre verden bliver mindre, bliver pladsen inde i dig også mindre.

Når kampen stopper i dig, kan du bedre hjælpe dig selv med at møde alle slags følelser. Måske er dine følelser generelt ikke noget der har været plads til. Angst er også beskrevet som undertrykte følelser. 

Vi arbejder med din reaktion i forskellige situationer, så du kan åbne for din forståelse. Se mere TFT / TBT

 

kaerlighed_100x100.jpg

Social fobi/ agorafobi

 

Når du har angst, kan det føles meget skamfyldt, og du kan måske synes det er pinligt, så du bliver bange for, at andre kan se det på dig, og at få angst i offentlige situationer. Det er igen ikke din ydre situation, der er problemet, men angsten i sig selv. Angst, og angsten for angsten, og angst for at få angst, når andre ser det, holder hinanden i spil. Når vi tager os af angsten, kan vi bryde spiralen.

 

Fysiske symptomer på angst

  • Svimmelhed
  • Uvirkelighedsfornemmelse
  • Svedige håndflader eller over hele kroppen
  • Hjertebanken, høj puls
  • Det strammer og føles som hvis du havde en bluse på, der sad for stramt
  • Tørhed i mund
  • Smerter og trykken for bryst
  • Svært ved at trække vejret
  • Kvalme og indre rysten eller uro
  • Synsforstyrrelser
  • Følelsesløshed eller snurrende fornemmelser

Andre symptomer

  • Forkerthedsfølelse
  • Bange for at besvime
  • Bange for at miste kontrollen og blive sindssyg
  • skræmmende negative tanker
  • Bange for at forsvinde væk
  • Bange for ikke at eksistere
  • Skam og pinlighed
  • Ensomhed med sin angst
  • Fastlåsthed

 

kaerlighed_100x100.jpg

PTSD

PTSD er en tilstand hvor angsten er invaliderende i en sådan grad, at du har svært ved at leve et almindeligt liv. Dit nervesystem er så belastet af traumer, at det styrer din hverdag.

Du kan have været vidne til krigshandlinger, tortur, voldtægt, livstruende hændelser, alvorlige ulykker, store traumer i barndommen.

Mange bebrejder sig selv og føler skyld i denne tilstand, for ikke at have gjort tilstrækkeligt. Ved PTSD gennemlever vi de samme traumer igen og igen, og kan ikke slippe hændelserne.

Tankefeltterapi kan afhjælpe nogle gener i mindre og større grad, alt efter medicin og andre faktorer.

Produkter til dig

 

Hjælp til selvhjælp

1:1 behandling